Enjoying life

Kökets pärla - mer än bara matlagning

Fotbollstårta

Publicerad 2012-10-05 13:29:08 i Efterrätter, Tårta,

Min lillebror fyllde år för ett litet tag sen och då besämde jag mig för att göra en fotbollstårta till honom. 
Jag hade ingen lust att göra egna tårtbottnar så jag köpte färdiga. Problemet är ju att de är runda, men med en kniv kan man komma långt. Jag köpte två stycken och så jag skar bort "kanterna" på de runda tårtbottnarna. Så hade jag min fotbollsplan framför mig. Med kanterna som jag skar bort så gjorde jag en liten rund tårta som jag "byggde" upp i en skål. Den här gången gjorde jag till och med vaniljkrämen själv. Sen smaksatte jag vispgrädden med Dr. Oetkers citron arom.
 
Jag är en riktig amatör när det gäller tårttillverkning, men jag tycker det är riktigt kul :)
 
Fotbollstårta:
2 tårtbottnar
Grön marsipan
(jag köpte vit, fägade med karmellfärg och kavlade ut själv)
Vit eller färgad marsipan till gubbarna
(använder du vit marsipan kan du färga dessa med karamellfärg)
Vispgrädde
Jordgubbssylt
Vaniljkräm (köpt eller hemmagjord)
Citron arom (till grädden)
Smält choklad
Kristyr
 
1. Skär ordning tårtbottnarna.
2. Fyll med valfri fyllning. 
3. Täck tårtan med vispgrädde. 
4. Kavla ut marsipanen och lägg över tårtan. 
5. Gör ordning kristyrer och måla ut linjerna på fotbollsplanen. 
6. Ta tandpetare, gör "hörnflaggor" av marsipanen och doppa dessa i choklad. Placera ut på planen.
7. Gör 22 små spelare av marsipan och färga dessa. Gör en dommare och 5 st bollar. 
 
Enjoy :)
 




Den andra tårtan jag gjorde. Allt har jag gjort själv förhand :)

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela