Enjoying life

Kökets pärla - mer än bara matlagning

Pannacotta med choklad och jordgubbar

Publicerad 2012-03-21 20:55:57 i Efterrätter,

För ett tag sen hade jag tjejmiddag här hemma och då passade jag på att servera min favoritefterrätt alla gånger.
Pannacotta!

Som jag sagt tidigare, riktigt lättgjord men och det går snabbt (bortsett från tiden i kylen).
Den här gången gjorde jag pannacotta med choklad och jordgubbar. Lite lyxigt så där ;)

Ingredienser:
5 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
100 g vit blockchoklad
3 gelatinblad

Topping:
2 dl vispgrädde
150 g choklad
Jordgubbar

1.Skär chokladen i mindre bitar. Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten.

2.Koka upp grädden och vaniljsocker.

3.Lägg i chokladen och låt den smälta under omrörning.

4.Krama ur vattnet ur gelatinbladen och lägg i dessa i grädd- och chokladblandningen. Rör till gelatinbladen löst upp sig.

5.Häll upp i portionsskålar och låt stelna i kylen 2-3 timmar (minst) innan servering.

Toppingen:

6. Koka upp grädden och smält sen chokladen i grädden.

7. Låt svalna och häll sedan på pannacottan och stoppa in den i kylen. Vid servering, dekorera med jordgubbar.

 

 

 

 

Enjoy :)

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-03-24 18:41:20

Hej!

Jag undrar hur många personer som pannacottan är till? Är den till 7 stycken som man ser på bilden eller......?



Tacksam för svar.

Postat av: Sandra

Publicerad 2012-03-27 18:50:15

En sats brukar räcka till 4-5 stycken beroende på hur stora formar man använder :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela