Enjoying life

Kökets pärla - mer än bara matlagning

Cheese crust pizza

Publicerad 2012-01-15 21:07:59 i Pizza/Piroger mm,

För variationens skull så provade jag att göra pizza med ostfyllda kanter. Det vart riktigt gott faktiskt. Jag var osäker på hur mycket ost jag skulle ha till kanten och nu i efterhand så tycker jag faktiskt att jag kunde haft mer.

Utöver det så gjorde vi några mini pizzor, en salami pizza, en hawaii och en vegetarisk. Det är guld värt att ha några pizza slices i frysen en dag :)

Ingredienser 4 port - 1 pizza:

Deg:
3 dl ljummet vatten
0,5 paket jäst
2 tsk salt
3 dl siktat dinkelmjöl
3 dl fullkornsmjöl av dinkel

Tomatsås:
400 g passerade tomater
1 vitlöksklyfta
salt, peppar och oregano

Fyllning 1:
Riven Ost (extra mycket)
Salami
Ananas

Fyllning 2:
Riven Ost
Skinka
Ananas

Fyllning 3:
Riven Ost
Röd lök
Schalottenlök
Purjolök
Tomat
Balsamico

Degen:
1. Blanda samman mjöl och salt.
2. Måtta upp hälften av det ljumna vattnet i en bunke och smula i jästen. Rör om tills jästen har löst sig och tillsätt därefter resten av vattnet.
3. Blanda ner mjölet, lite i taget.
4. Arbeta kraftigt och länge, 5 min i maskin eller 10 för hand, minst, till en slät och ganska lös deg.
5. Låt jäsa i 30 minuter.
6. Värm ugnen till 250 grader.

Tomatsåsen:
1. Värm upp de passerade tomaterna i en kastrull.
2. Pressa ner vitlöken, salta och peppra och tillsätt oregano. Låt sjuda på låg värme en kvart.

Pizzan med cheese crust:
1. Knåda degen lätt. Kavla ut den direkt på bakplåtspapper till en stor pizza.
2. Strö riven ost längs med kanten på pizzan. Vik över kanten.
3. Bre på tomatsås. Lägg på önskad fyllning.
3. Grädda i mitten av ugnen i 7-10 min tills pizzan fått en fin färg.




Lägg osten runt pizzan



Vik över kanten



Färdig gräddad



Saftig kant :)



Vart några mini pizzor också



Servera med ruccola, tomater och ett glas rött



Enjoy :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela