Enjoying life

Kökets pärla - mer än bara matlagning

Kyckling- och kokosgryta från Tanzania

Publicerad 2012-02-02 14:35:37 i Kyckling,

Shit vad dagarna går snabbt nu. Hinner inte riktigt med allt jag vill just nu. Men men, nu kommer iaf ett nytt recept :)

Hade familjen över på middag i helgen och då bjöd jag på en Kyckling- och kokosgryta från Tanzania.
Riktigt gott och massor av spännande smaker :)

Den här gången använde jag passerade tomater, men nästa gång kommer jag nog använda krossade.

Ingredineser 6 pers:

1 kg kycklingfilé
2 st gula lökar
2 st vitlöksklyftor
3 msk jordnötsolja (att steka i)
1 burk krossade eller passerade tomater
2 msk tomatpuré
1 burk kokosmjölk
0,75 dl mango chutney
2 tsk salt
1 tsk mald kardemumma
1 msk färsk riven ingefära
1 1/2 -2  msk piri piri-sås

Garnering:
1 mango
1 dl kokosflingor

1. Putsa och skär kycklingen i strimlor eller bitar. Skala och strimla löken. Skala och hacka vitlöken. Bryn kyckling och lök i omgångar i jordnötsoljan i en stekpanna. Lägg över i en gryta.

2. Häll över tomater, tomatpuré, kokosmjölk, mango chutney, salt, kardemumma, ingefära och piri piri. Låt grytan sjuda under lock 15 min. Smaka eventuellt av med mer piri piri.

3. Skär mangon i småbitar och strö lite av den och kokosflingor över grytan. Servera resten i småskålar bredvid.

Servera med ris!





Enjoy :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela