Enjoying life

Kökets pärla - mer än bara matlagning

Entrecôte med bakad potatis

Publicerad 2011-09-23 22:12:32 i Kött,

Äntligen helg och dags för lite lyx :)

Så vad sägs som entrcôte med bakad potatis och lite sås?

Som jag sagt tidigare så föredrar jag hemmagjord sås. Men (!) Rydbergs har faktiskt goda såser som går snabbt att göra :) Vi valde att lyxa till det med bearneiessåen och svampsåsen.

Se till att köttet är rumstemperarat!!!!





Ingrediener:
(4 pers)
800 g entrecoté
4 bakade potatisar (eller 8 stora vanliga potatisar)
Sås :)
Salt, pepper
Smör till stekning

1. Sätt ugnen på 225 grader. Skölj och nagga potatisen. Lägg dem på en plåt och ställ in i ungen 50-55 min.
2. Torka av ytan på köttet. Hetta upp smör i en stekpanna. Lägg inte i mer kött än 2/3-delar av pannan. Stek 2-3 minuter per sida. Vänd när köttsaften börjar tränga upp. Stek ca 1,5 min igen. Personligen så vill ja ha mitt kött mediumrare och då är köttet klart när saften har en lätt rosa färg.
3. Låt köttet vila ca 5 min.
4. Värm såsen

Servera med bröd och en sallad :)


Enjoy :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela