Enjoying life

Kökets pärla - mer än bara matlagning

Blåbärskaka

Publicerad 2011-09-19 21:22:38 i Kakor,

Jag har en lilla syster som absolut inte tycker om pajer. Efter att jag gjorde min äppelkaka så har hon fått dille på det :)
Så vi gjorde en blåbärskaka i helgen.
Riktigt god var den (fast jag tror vi överkonsumerade blåbären :P )

Som tur är har vi en pappa som tycker om att plocka blåbär. Så vi slapp köpa frysta blåbär.


Ingrdienser:
300 g smör
3 dl socker
4 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
4 msk mjölk

500 g frysta blåbär
1½ näve socker


(ej gräddad på bilden)


1.Sätt på ugnen 175 grader. Smörj och bröa en form.
2.Smält matfettet och låt det svalna. Rör matfettet pösigt med socker.
3.
Tillsätt ett ägg i taget och därefter mjölet, bakpulvret samt mjölken.
4.Häll smeten i formen. Häll över blåbären och sockret. Grädda kakan i nedre delen av ugnen 40 min.

Servera med glass eller vispgrädde

Enjoy :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela