Enjoying life

Kökets pärla - mer än bara matlagning

Gnocchigratäng med pesto och parmesan

Publicerad 2011-10-25 21:35:30 i Pasta,

Nu börjar man äntligen komma ikapp lite efter en hel helg borta :)

Så idag lyxade vi till det lite med en Gnocchigratäng med pesto och fläskflié till :)
Det vart riktigt gott. Jag skulle kunna äta enbart gratängen. Varenda gång jag åker till Frankrike vill jag ha Gnocchi, helst med pesto, men inget måste.

Än en gång, jag älskade den här rätten :)

Vi fuskade lite och använde färsig gnocchi. Vi använder De Cecco då och de är faktiskt riktigt bra :)

Jag älskar gnocchi och tycker Sverige har ett alldeles för dåligt utbud på det. Skärpning!

Det blev en sen middag idag, fast maten gick snabbt att göra :)




Ingredienser:

Gnocchigrattängen:
1 paket Gnocchi (500 g)
3 dl vispgrädde
1 dl grön pesto
7 coctailtomater
4 champonjoner
1 dl riven parmesan ost
1 vitlöksklyfta
salt och peppar

Fläslfilén:
600-700 g fläskfilé
rapsolja
Santa Maria rub marinad, chili





Fläskfilén:
1. Putsa filén. Lägg den i en bunke.
2. Häll på lite rapsolja och stö över och gnid in rub marinaden.
3. Bryn fileén. Lägg den i en ungssäkerform och stoppa in i ungen på 200 grader. Låt den stå tills den får en innertemp på 69 grader.
4. Ta ut fileén och låt den vila i 10 min.

Gratäng:
1. Koka gnocchin i rikligt med vatten och salt.
2. Dela tomaterna på hälften och chaminjonerna i fjärde delar.
3. Heta upp en panna och häll i grädden och peston. Låt det stå och dra på låg värme i 5 min.
4. Häll i champinjonerna och tomaterna. Pressa ner en vitlökskyfta och salta och peppra. Låt stå någon minut.
5. Häll ner gnocchin i blandningen och rör om.
6. Häll sedan över i en ungssäkerform och strö över osten.
7. Sätt in den i mitten av ugnen på 225 grader i ca 7 min, eller tills osten är gyllenbrun.

Servera med en sallad.





Enjoy :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela