Enjoying life

Kökets pärla - mer än bara matlagning

Minipizzor med blandat innehåll

Publicerad 2011-11-29 18:55:37 i Pizza/Piroger mm,

Som jag skrev tidigare så lagades det massor av mat i helgen.

En annan rätt blev minipizzor, även de riktigt tacksamma rester som är perfekt att frysa in.

Var flera som sa att minipizzorna var godare än vanliga pizzor. Kanske för att man kan äta tills man är mätt och inte behöver ha dåligt samvete över att behöva slänga en halv pizza?

Hur som helst så är det väldigt smidigt att göra minipizzor.
Jag gjorde en 3 dubbelsats så jag fick massor av pizzor över och det tog lite tid att göra alla :P

Ingredienser enkel sats (ca 25 minipizzor beroende på strl):

Deg:
25 g jäst
2 1/2 dl ljummet vatten (ca 37 grader)
2 msk olja
7 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
Tomatsås:
250 g passerade tomater
1 vitlöksklyfta
peppar, salt och oergano

Fyllning:
3 dl riven ost
valfri fyllning
jag gjorde en vesuvio (ost och skinka
en hawaii (ost, skinka och annanas)
och en med salami och ost

Degen
1. Smula jästen i en degbunke och rör ut med det ljumma vattnet.
2. Tillsätt olja, mjöl och salt, arbeta samman till en deg. Knåda degen smidig på lätt mjölat bakbord.
3. Täck över och låt jäsa i ca 1 timme.

Tomatsåsen
4. Håll ner de passerade tomaterna i en kastrull, koka upp på låg värme.
5. Pressa ner vitlöken och tillsätt kryddorna. Låt svalna.

Pizzan
6. Sätt ugnen på 225°C.
7. Ta upp degen på mjölat underlag och kavla ut den platt.
8. Använd dig av något runt i lagom storlek och tryck ut pizzorna. Jag använde mig av lite större glas. Annars kan du använda botten på ett tefat eller en tallrik.
9. Lägg pizzorna på en plåt med bakplåtspapper.
10. Lägg på tomatsås, ost och önskad fyllning.
11. Grädda (225 grader) i mitten av ugnen i 10-12 min.



Enjoy :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela