Enjoying life

Kökets pärla - mer än bara matlagning

Minipiroger med köttfärs

Publicerad 2011-11-28 23:17:01 i Pizza/Piroger mm,

I helgen så hade vi födelsedagsfirande här hemma och det bjöds på massor av plockmat :)

En av rätterna som jag gjorde var minipioger med köttfärs.

Jag tycker det är mycket godare med minipiroger och så kan man äta flera och det passar bättre på ett buffé bord :)

Pricken över i:et är att det blev flera kvar och det var bara att slänga in dem i frysen. Perfekt att ha som ett mellanmål.

Ingredinser ca 20 stycken:

Deg:
50 g smör
2,5 dl mjölk
25 g jäst (ett halvt paket)
1 tsk salt
1 tsk strösocker
6-7 dl vetemjöl

Köttfärs:
400 g nötfärs
1/2 kruka persilja
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
salt, peppar, vit peppar och kummin
1 msk creme fraiche

Pensling:
1 uppvispat ägg


Deg:
1. Smält smöret i en kastrull. Blanda i mjölken och värm till fingervarmt, 37°. Rör ut jästen i lite av den ljumma mjölkblandningen i en matberedare. Tillsätt resten av vätskan, salt, socker och mjöl. Blanda snabbt ihop degen. Låt jäsa övertäckt 40 min.

Köttfärsen:
2. Finhacka löken och hacka persiljan.
3. Blanda ner dem i en skål tillsammans med köttfärsen. Pressa ner vitlöksklyftan och häll på kryddorna.
4. Bryn färsblandingen i en stekpanna. Tillsätt ev lite mer kryddor.
5. När färsen är färdig, låt den svalna. Tillsätt sen creme fraichen och blanda om.


Pirogen:
6. Ta en bit av degen, kavla ut den lagom tunt. Skär ut fyrkanter som du sedan delar på diagonalen.
7. Fördela lite fyllning i mitten.


8. Ta sen kanterna på triangeln och tryck ihop kanternas långsidor så det bildas en liten pyramid.


9. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa övertäckta ca 20 min.
10. Pensla med ägg. Grädda dem mitt i ugnen i 12-14 minuter på 225°





Enjoy :)

Kommentarer

Postat av: Anna/Frostrosor

Publicerad 2011-11-29 06:57:39

Ja, piroger är verkligen tacksamma mellanmål! Vad snygga dina blev!

Postat av: Sandra

Publicerad 2011-11-29 18:32:53

Tack :)

Vanligtvis brukar jag göra pirogerna i halvmånar. Så det här var första gången jag provade att göra dem på det här sättet :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela