Enjoying life

Kökets pärla - mer än bara matlagning

Gotländsk rostbiff

Publicerad 2011-11-22 22:40:26 i Kött,

När vi var på mat- och vinmässan förra helgen så fick vi med oss en riktigt god rostbiff hem.
Plus att vi fick med oss ett eget tillverkat vitlökssmör också. Plus i kanten för det :)
Köttet kom från Ejmunds gård på Gotland :)
Köttet var riktigt mört och fint. Skulle absolut kunna köpa mer kött där ifrån :)
Så vi åt köttet tillsammans med pommes, stekt lök, vitlökssmöret och mango chutneyn jag berättade tidigare om.
Själv vill jag ha mitt kött medium rare. Så lite tips till den som vill steka en bra rostbiff :)
Först:

Se till att köttet är rumstempererat. Torka sedan av ytan.


Hetta sen upp smör i en stekpanna. När smöret slutat "bubbla" kan du börja steka.

Lägg inte i mer kött än 2/3-delar av pannan. För då blir det inte tillräckligt varmt i pannan.


En 1,5 cm skiva steks 2-3 minuter per sida.


När köttsaften börjar tränga upp ska du vända på köttet.

Kolla på köttsaften som tränger upp efter att du vänt på köttet.

När saften börjar tränga upp = blodig

När saften är lätt rosa = rosaröd inuti
När saften är tydligt rosa = medium
När saften är genomskinlig = välstekt


Om du är osäker kan du snitta köttet och se efter.
Låt köttet vila 5 minuter efter stekning så porerna hinner stängas och köttet drar till sig smaken :)

 

(min otroligt braiga gjutjärns grillpanna jag fått av mormor)
Snabbt och enkelt att laga och riktigt gott :)
(ketchup med svartpeppar i är nästan ett måste till pommes :P )

Enjoy :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela