Enjoying life

Kökets pärla - mer än bara matlagning

Griljerad julskinka

Publicerad 2011-12-23 17:44:14 i Jul,

Nu är vi äntligen hemma igen efter en riktigt trevlig semester i Warszawa.

Har ätit såååå mycket mat att man inte hann bli hungrig mellan måltiderna. Polakerna snålar verkligen inte med maten och tallrikarna är väl fyllda. Själv är jag inte ett sånt jätte stort fan av polsk mat men måste erkänna - de lagar verkligen mat med kärlek och omtanke. Vart positivt överraska över flera rätter. Men mer om det sen :)

Så här dagen innan julafton så passar det sig ganska bra att lägga upp receptet om julskinka.

Gjorde det enkelt för mig och köpte en färdig kokt skinka i år.
(Förra året råkade jag köpa en som inte var det)

Det svåra var att välja vilken senap vi skulle grilljera skinkan i. Och i år blev det en senap från Kinda som jag fick när jag var i Kisa och spelade fotboll.

Ingredienser:
3 kg julskinka

1 ägg
3 msk senap
1 tsk svartpeppar

ströbröd


1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Blanda ägg, senap och svartpeppar till griljeringen.
3.Skär bort svålen på skinkan.
4. Pensla skinkan med senapsblandningen. Strö över ströbröd.
5. Griljera skinkan i cirka 15 minuter eller tills att skinkan fått fin gyllenbrun färg.





Enjoy :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela