Enjoying life

Kökets pärla - mer än bara matlagning

Recension; The lovely bones

Publicerad 2010-04-25 00:23:10 i Allmänt,

Precis avslutat en myskväll hemma hos Elin med en fin frukt tallrik o film :)

Blev flickan från ovan som jag har velat se ända sen jag läste klart boken för 3 år sen. det roliga är att jag har ett svagt minne av att jag och en kompis stora syster hade en diskussion för 5 år sen om att de skulle filmatisera den boken. Hon tyckte då att jag skulle läsa den. Det var inte förän sommaren 2007 då jag spenderade en månad i Frankrike som jag tog mig tid till det. Låg för det mesta på stranden så passade på att läsa då. Det tog mig 2 dagar att avsluta boken. Jag var så uppslukad av den. Trots de här lilla övernaturliga så var den så pass verklighetsbaserad att man undrade om inte själva grund historien var baserad på en verklig händelse.

Filmen skiljer sig ju alltid till boken! Tyvär är mitt minne till boken inte så starkt som jag önskade att den var. Men visa saker friskades upp genom filmen. Jag som sett fram emot filmen så pass länge tyckte att filmen var bra. Har hört från andra att den fått ganska dålig kritik. De tycker att man gjort tillexempel mellanvärlden rätt så beige. Men hallå! Det är en mellanvärld. Personligen tycker jag Peter Jackson lyckats fånga den mellanvärlden så pass bra. Man vandrar i ett slags ingemansland. Man kan inte riktigt få grepp om den världen. Är det världen som påverkas av henne eller är det hon som påverkar världen? Det får man aldrig riktigt svar på och det tycker jag är helt suveränt. Mellanvärlden kan inte placeras i nått fack och kan inte beskrivas och det tycker jag att Peter har lyckats med. Men det är väll det kritikerna menar med att han har misslyckats med just den biten. Han har inte gett dem en klar illusion av vad det är och därför blir det hela diffust. Underbart säger jag!

Som alltid så saknas en del bitar. För en som läst boken kan det vara oerhört störande. Men för en som inte läst de lägger inte ens märke till att "något viktigt" saknas i storyn. Nu kan jag ärligt talat inte komma ihåg något speciellt som de inte tagit med.

Men överlag så tyckte ja filmen var bra och skulle faktiskt kunna tänka mig se den igen. Funderar faktiskt på att läsa boken en gång till bara för att fräscha upp minnet lite.

Nä nu e de snart sovdags. Jobb imorn. Har precis gjort klart min lunchlåda inför imorn. Då min middag idag bestod av mackor och flingor så var jag tvungen att ställa mig o göra något nu. Pasta med tomatsås, scampi o parmesan :) en riktig höjdare.

Sov dags nu... Har börjat räkna ner tills micke kommer :)

God natt