Enjoying life

Kökets pärla - mer än bara matlagning

Marsipantårta med vaniljmousse och chokladkräm

Publicerad 2012-01-10 23:02:30 i Efterrätter,

Igår fyllde min lillasyster 18 år så jag passade på att göra en tårta till henne :)

Själv tycker jag väldigt mycket om prinsesstårta, så jag gjorde min egen variant av det. Finns det något godare än choklad? Nä, så därför gjorde jag en chokladkräm till tårtan. Jag hade egentligen tänkt haft Arlas chokladvispgrädde som ett lager men jag sprang runt i tre olika affärer men kunde inte hitta den någonstans. Så det fick bli chokladkrämen istället. Men tror faktiskt det vart godare med den än vad det hade blivit med grädden ;)
Vardag som det var och knappt om tid, jag fick fuska lite och köpa färdiga tårtbottnar istället för att göra dem från scratch som jag först tänkte. Men det funkar lika bra, bara det är 3-delade.
I översta lagret så använde jag vanlig vispgrädde, men jag finhackade den choklad jag fick över från chokladkrämen och vispade ner det i grädden :)

Ingredienser:
3 delad tårtbotten

chokladkräm
80 g mörk blockchoklad
1,5 dl vispgrädde
1 msk socker

vaniljmousse
dr. oetkers vaniljmousse
2 dl mjölk
1 dl vispgrädde
3 tsk vaniljsocker

grädde runt tårtan
3 dl vispgrädde
20 g mörk blockchoklad

vit marsipan
marsipan ros
pynt gelé
florsocker

1. Värm choklad, grädde och socker i en kastrull. Låt det börja puttra en stund så den blir tjock. Låt svalna.
2. Vispa ihop mjölk och vaniljmoussen. Vispa vispgrädden och häll ner den i mousseblandningen. Tillsätt ev. vaniljsocker för mer vaniljsmak.
3. Vispa grädden som ska vara runt och ovanpå tårtan. Finhacka chokladen som vart över. Häll ner de i vispgrädden och rör om.
4. Bred ut chokladkrämen på den nedersta tårtbiten.



5. Lägg på nästa tårtbotten och bred på rikligt med mousse.



6. På med det sista och bred ut vispgrädden med chokladbitar i. Se till att du täcker kanterna med.



7. Lägg sedan på marsipanen. Strö lite florsocker över

Blir det ev. marsipan över så kan du göra egne löv till rosen. Häll på lite grön karamellfärg, forma som ett löv och gör fina streck med en tandpetare. 

Pynta tårtan med lite pynt gelé



Enjoy :)

 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-03-09 16:21:11

Hej

Såg ditt recept på

Marsipantårta med vaniljmousse och chokladkräm och blev sugen på att göra ett försök. Tror du det är OK att göra tårtan dagen innan. Har dåligt med tid på Söndag så tänkte göra den i morgon?



MVH Marie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela