Enjoying life

Kökets pärla - mer än bara matlagning

Match referat; Assyriska - Bajen

Publicerad 2010-05-04 22:19:48 i Allmänt,

Med kalla fötter, nerdränkt i kaffe och med ett glatt leende kommer jag hem från Jalla vallen. Första matchen för mig i år live och jag får se den på min hemma plan, samma plan som jag imorgon kommer spela på.

Var först lite orolig att vi inte skulle få tag på biljeter till matchen, men tur att man har en sådan underbar pappa som hjälper en när tiden inte räcker till...

Trodde att det skulle vara mer folk men det var ändå över 4000 där...

Matchen i sig började ganska tråkigt. Inget av lagen fick ingång sitt spel riktigt utan det vart mest lite halvdana försök och något tarvligt skott mitt på målvakten. Det känndes inte riktigt som att varken Assyriska eller Bajen var på tårna. Assyriska hade lite bättre press men avsluten påminde om nått min gamelfasters man försökte sig på när vi spelade fotboll på midsommar förra året. Det var kanske därför det inte blev något mål heller?

Båda lagen försökte få igång spelet och båda 2 gjorde ett byte i första halvlek.

Andra halvlek började lite bättre och det var lite mer fart. De var nog inte så nöjda med den första. Bollen började rulla bättre och slarvet minskade. Antalet passningar i båda lagen vart bättre och anfallen bättre och längre. Det var jämt långt in i matchen. Bajen spelade dock med ett ganska deffensivt spel och lät Assyriska anfalla. När det var cirka 20 minuter kvar började Bajen ta över mer och mer. Assyriska orkade inte riktigt hålla tempot uppe och anfall på anfall kom. Egentligen är det inte så konstigt, de hade lagt så mycket energi på anfallen så de hängde väll inte med när Bajen ställde om från defensivt spel till offensivt.

I 75 minuten kom målet vi alla väntat på. Linus Hallenius fick bollen på kanten och avancerade inåt mål (äntligen tänkte vi på läktarn då de alla anfall tidigare dragit sig utåt) och fick på ett riktigt fin skott i krysset.

Assyriska fortsatte pressa men var alldeles för trötta för att jobba hem. Det utnyttjade Bajen med snabba kontringar och i 89 minuten fick Castro-Tello göra mål och bara minuten efter scorade Simon Helg 3-0 till Hammarby och fastställde slutresultatet.

Det var en trevlig stämmning på läktarn och trots att det inte var sånt drag som det brukar vara på söderstadion så var Bajen klacken ändå den starkaste. Det är en underbar känsla att stå där, sjunga med och hoppa med. Trots att man fick kaffe över sig för att alla hoppar som tokar och att kylan till slut kröp sig på en så måste jag säga att den första matchen jag sett i år gav mig riktigt bra vibbar för den fortsatta säsongen. Det bästa av allt var att den gjorde mig riktigt laddad för våran DM match imorgon på precis samma plan.


Kommentarer

Postat av: Kemi

Publicerad 2010-05-04 23:48:33

Bajenklack och kaffe = går inte ihop för 5 öre...

Postat av: Sandra

Publicerad 2010-05-05 00:03:20

Nä, nästa gång så dricker vi upp innan, eller så häller vi ut de på nån annan ^^

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela